Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης στο βορειότερο σημείο του χάρτη που εμφανίστηκε ποτέ

|
THESTIVAL TEAM

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης ολοκλήρωσε με μία τουρνέ στην Εσθονία τις επιτυχημένες εμφανίσεις της στο εξωτερικό μέσω του έργου «Δράσεις εξωστρέφειας και διεθνοποίησης της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης», που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσω του προγράμματος «Ελλάδα 2.0 – Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας».

Με μία συναυλία στην Φιλιππούπουλη ξεκίνησαν οι δράσεις εξωστρέφειας και διεθνοποίησης της Κ.Ο.Θ. μέσω του προγράμματος Ελλάδα 2.0 και συνεχίστηκαν με δύο εμφανίσεις στην Κύπρο, σε Λευκωσία και Λεμεσό, και ακολούθως στη Ρώμη, στο Βελιγράδι, στο Ρούσε, στο Βουκουρέστι, στα Σκόπια και στην Βιέννη, για να καταλήξει αυτό το σημαντικό μουσικό ταξίδι της Κ.Ο.Θ. στο βορειότερο μέρος που έχει παίξει ποτέ, την Εσθονία, όπου έδωσε μάλιστα δύο συναυλίες, σε Πάρνου και Τάλιν. Μάλιστα ήταν η πρώτη ελληνική ορχήστρα που εμφανίστηκε ποτέ σε αυτή τη χώρα.

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης εμφανίστηκε με μεγάλη επιτυχία σε όλες αυτές τις ευρωπαϊκές πόλεις προβάλλοντας με τον καλύτερο τρόπο το σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό και καταφέρνοντας να επιτύχει τους επιμέρους στόχους αυτού του προγράμματος, που την ενίσχυση της εικόνας της ορχήστρας και της εξωστρέφειάς της, πάνω σε τρεις άξονες: την εδραίωση της Κ.Ο.Θ. ως ενός κυρίαρχου πολιτιστικού φορέα των Βαλκανίων, το άνοιγμα των φτερών της ορχήστρας σε διεθνές επίπεδο και την ενίσχυση της ήδη υπάρχουσας και σημαντικής δισκογραφίας της.

Η Κ.Ο.Θ. ταξίδεψε στην Εσθονία σε συνεργασία με την Eesti Kontsert, έναν οργανισμό που υπάγεται στο υπουργείο Πολιτισμού της Εσθονίας, μιας χώρας με μεγάλη παράδοση στη μουσική, με τις περίφημες χορωδίες της και τις εξαιρετικές συμφωνικές ορχήστρες, παρουσιάζοντας ένα πλούσιο πρόγραμμα που συνδύασε την Ελλάδα με το στάνταρ συμφωνικό ρεπερτόριο.

Το πρόγραμμα ξεκίνησε με ένα έργο του ιδρυτή της Σόλωνα Μιχαηλίδη, τη συμφωνική εικόνα «Αυγή στον Παρθενώνα», που αποτελεί ουσιαστικά μία ευλαβική προσευχή κάτω υπό τη σκέπη του εντυπωσιακού αυτού ναού και μία εκδήλωση θαυμασμού και συνεχίστηκε με την πολύχρωμη «Δωδεκανησιακή Σουίτα αρ.1» του Γιάννη Κωνσταντινίδη. Το υπέροχο αυτό έργο με τις μελωδίες και τους ρυθμούς των Δωδεκανήσων παίχτηκε στη θέση της «Σερενάτας πάνω στο Συμπόσιο του Πλάτωνα» του Λέοναρντ Μπερνστάιν, που θα ερμήνευε η Κ.Ο.Θ. με τον σπουδαίο βιολονίστα Daniel Hope, ο οποίος όμως αρρώστησε ξαφνικά.

Ο Daniel Hope θα έπαιζε και στην παγκόσμια πρεμιέρα της «Ραψωδίας για αρχαία ελληνική λύρα και βιολί» του διάσημου Αμερικανού συνθέτη Lowell Liebermann, μαζί με τον Δρ. Νίκο Ξανθούλη, τον κατεξοχήν ειδικό της αρχαίας ελληνικής λύρας, όμως τελικά η πρεμιέρα του έργου έγινε με τον εξάρχοντα της Κ.Ο.Θ. Αντώνη Σουσάμογλου στο σόλο βιολί. Το έργο αυτό είναι το δεύτερο κοντσέρτο για αρχαία ελληνική λύρα που γράφεται μετά από ανάθεση της Κ.Ο.Θ. και κάνει παγκόσμια πρεμιέρα μαζί της, μετά από το αντίστοιχο του Τούρκου συνθέτη Fazıl Say, που παρουσιάστηκε στην Βιέννη. Ο Νίκος Ξανθούλης μελέτησε περισσότερες από 2.000 παραστάσεις σε αγγεία και κεραμικά για να δει πώς απεικονίζονταν η θέση των χεριών πάνω στο όργανο, προσπαθώντας να ζωντανέψει τον ήχο της λύρας, όπως τον άκουγαν οι αρχαίοι μας πρόγονοι και να είμαστε σε θέση να τον αναπαράγουμε σήμερα.

Ο Έλληνας πρέσβης στην Εσθονία κ. Γεώργιος Παπαδόπουλος δήλωσε σχετικά: «Είναι εκπληκτικό το ότι υπήρξε η δυνατότητα να ακουστεί ξανά αυτό το όργανο μετά από τόσους αιώνες και να αναπαραχθεί ο ήχος που άκουγαν και οι αρχαίοι μας πρόγονοι» αποκαλύπτοντας πως οι ομόλογοί του εντυπωσιάστηκαν και από τη δομή του οργάνου και ειδικά το καβούκι της χελώνας που αποτελεί τη βάση της. «Ο δε ήχος που έβγαλε ήταν για μας συγκινητικός και για εκείνους πάρα πολύ ενδιαφέρων» κατέληξε.

Η συναυλία ολοκληρώθηκε με την δραματική «Συμφωνία αρ.2» του Σούμαν, όπου ο πόνος της πηγάζει από τις ολοένα και πιο συχνές διαταραχές στο μυαλό του συνθέτη, ενώ οι ουράνιες μελωδίες της από την τρυφερή καρδιά του. Ο Εσθονός μαέστρος και σταθερός συνεργάτης της Κ.Ο.Θ. Mihkel Kütson δήλωσε πως πρόκειται για μία από τις αγαπημένες του συμφωνίες του Σούμαν «γραμμένη σε έναν τόνο φωτεινό, γεμάτο ελπίδα και αρμονία. Ζούμε σε δύσκολους καιρούς, όπου όλοι κάνουν αρνητικές σκέψεις για την πολιτική και το περιβάλλον. Οπότε χρειαζόμαστε μουσική που να δίνει ελπίδα».

Η Κ.Ο.Θ. καταχειροκροτήθηκε και στα δύο εντυπωσιακά Μέγαρα Μουσικής των δύο αυτών πόλεων, του Πάρνου και του Τάλιν, κερδίζοντας το κοινό και στην μακρινή αυτή χώρα. Μάλιστα χαρακτηριστικό του αντίκτυπου αυτών των εμφανίσεων ήταν αυτό που ειπώθηκε στον Διευθυντή της Κ.Ο.Θ. Σίμο Παπάνα, στο τέλος της συναυλίας στο Τάλιν, μαζί με τα πολλά συγχαρητήρια, πως: «γνωρίζαμε την Ελλάδα για το μπάσκετ της, τώρα με την Κ.Ο.Θ. την μάθαμε και για τη μουσική της».

Ακολουθήστε το Thestival στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.