Η έντονη αυτοκριτική, η σύγκριση του εαυτού μας με τους άλλους, οι τρομερά φιλόδοξοι στόχοι είναι μόνο μερικά από τα πράγματα που μπορούν να πλήξουν την αυτοπεποίθησή μας. Ποιοι είναι λοιπόν οι μικροί και απλοί τρόποι που θα μας βοηθήσουν να την ενισχύσουμε;

Προσπάθησε να ελέγξεις την αρνητική αυτοκριτική

Το πόσο εκτιμούμε τον εαυτούς μας και τις ικανότητές επηρεάζεται σημαντικά από τα βιώματα της παιδικής μας ηλικίας. Μια πρόσφατη μελέτη, κατά την οποία εξετάστηκε η πορεία περίπου 9.000 συμμετεχόντων στις ΗΠΑ, από τη γέννηση τους έως την ηλικία των 27 ετών, διαπιστώθηκε ότι το οικογενειακό περιβάλλον,  κατά την παιδική ηλικία και ειδικά κατά τα πρώτα 6 χρόνια της ζωής μας, έχει μακροπρόθεσμο αντίκτυπο στην αυτοεκτίμηση μας. Το πρώτο βήμα για την απόκτηση μίας θετικής και υγιούς αυτοεκτίμησης είναι η αμφισβήτηση των αρνητικών πεποιθήσεων για τον εαυτό μας. Σε αυτή τη διαδικασία θα βοηθούσε το να καταγράψεις όλες τις αρνητικές σκέψεις για τον εαυτό σου και να προσπαθήσεις να τις καταρρίψεις με αποδείξεις, ή να δοκιμάσεις να μιλήσεις στον εαυτό σου όπως θα μιλούσες σε έναν φίλο.

Μην συγκρίνεις τον εαυτό σου με τους άλλους

Είναι αδύνατο να αποκτήσουμε μία πολύ ακριβή εικόνα των άλλων ανθρώπων, υποστηρίζει η κλινική ψυχολόγος Linda Blair. «Καταλήγεις να συγκρίνεις τον εαυτό σου με μία φανταστική εικόνα, που σε οδηγεί είτε σε μία υπέρμετρη προσπάθεια σε μία βαθιά απογοήτευση». Η ίδια μας συμβουλεύει να εστιάσουμε σε εκείνα που πραγματικά επιθυμούμε εμείς για τον εαυτό μας και να βγάλουμε από τη ζωή μας τα «πρέπει». Οι άνθρωποι μπορεί να καταβάλλουν μεγάλη προσπάθεια για να πετύχουν αυτό που πιστεύουν ότι περιμένουν οι γύρω τους από εκείνους, πράγμα που ακόμη κι αν δεν είναι μία παρερμηνεία, μπορεί να είναι μία σίγουρη συνταγή δυστυχίας, προσθέτει.

Βάλε στη ζωή σου εφικτούς στόχους

Το να θέτεις πολύ φιλόδοξους στόχους στη ζωή σου μπορεί να σε οδηγήσει στην αποτυχία αλλά και να πλήξει σημαντικά την αυτοπεποίθησή σου ακόμα κι αν έχεις κάνει πολλά βήματα μπροστά. Η αίσθηση της εκπλήρωσης είναι το κλειδί για να κρατήσεις ψηλά το ηθικό σου, σημειώνει η κ. Blair, που μας προτείνει να βάζουμε βραχυπρόθεσμούς ή μεσοπρόθεσμους στόχους στη ζωή μας.

Προκάλεσε τον εαυτό σου

Μπορεί το να παραμένεις μέσα στην «comfort zone» να σου προσφέρει μία πρόσκαιρη ανακούφιση, όμως σε βάθος χρόνου μπορεί να δημιουργήσει μεγαλύτερα προβλήματα, τονίζει ο καθηγητής ψυχιατρικής του Πανεπιστημίου της Γλασκώβης, Chris Williams. «Αυτή η τακτική μας διδάσκει ότι ο μόνος τρόπος για να τα βγάλουμε πέρα είναι να αποφεύγουμε όσα μας δυσκολεύουν». Μπορείς όμως να θυμηθείς την ικανοποίηση που αισθάνθηκες την τελευταία φορά που κατάφερες να αντιμετωπίσεις μία πρόκληση.

Φρόντισε τον εαυτό σου

Η χαμηλή αυτοεκτίμηση μπορεί κάποιες φορές να μας κάνει να παραμελήσουμε την υγεία μας και τη φυσική μας κατάσταση. Ωστόσο, είναι χρέος μας να φροντίζουμε τον εαυτό μας, να βρίσκουμε τρόπους να χαλαρώνουμε, και να λύνουμε όποια προβλήματα θεωρούμε ότι έχουμε με τη διατροφή μας ή ακόμα και με τη χρήση ουσιών. Η φροντίδα προς τον εαυτό μας επηρεάζει την αυτοεικόνα μας και την αξία που θεωρούμε ότι έχουμε.

Πηγή: boro.gr