Πόσο καλά κοιμάστε το βράδυ; Η απάντησή σας έχει μεγάλη σημασία. Και αυτό, διότι ολοένα περισσότερες μελέτες υποδηλώνουν ότι ο λιγοστός και ο κακής ποιότητας ύπνος σχετίζονται με σοβαρά καρδιαγγειακά προβλήματα.

Όπως αναφέρει η Dr. Leslie Cho, επεμβατική καρδιολόγος στο Τμήμα Καρδιαγγειακής Ιατρικής της Cleveland Clinic, στο Οχάιο, ο λιγοστός ύπνος κάθε βράδυ (κάτω από 7 ώρες) και ο υπερβολικός ύπνος (πάνω από 9 ώρες κάθε βράδυ) συσχετίζονται με αυξημένο κίνδυνο καρδιοπάθειας.

Αυτό πιθανώς οφείλεται στο ότι ο φτωχής ποιότητας ύπνος σχετίζεται με αύξηση του σωματικού βάρους, σακχαρώδη διαβήτη και υπέρταση. Συσχετίζεται επίσης με αυξημένη δραστηριότητα του συμπαθητικού νευρικού συστήματος.

Όλοι αυτοί οι παράγοντες πλήττουν την καρδιαγγειακή υγεία, κατά την Dr. Cho.

Τα επιστημονικά ευρήματα που υποστηρίζουν τη συσχέτιση ύπνου - καρδιαγγειακής υγείας είναι πολλά και σημαντικά.

Σε μελέτη με 6.928 εθελοντές, λ.χ., οι άνδρες που κοιμόντουσαν κάθε βράδυ κάτω από 6 ώρες ή πάνω από 9, είχαν κατά 70% μεγαλύτερη θνησιμότητα στη διάρκεια μιας δεκαετίας, σε σύγκριση με όσους κοιμόντουσαν 7-8 ώρες.

Αντίστοιχα, οι γυναίκες είχαν κατά 60% μεγαλύτερη θνησιμότητα όταν κοιμόντουσαν πολύ λίγο ή πάρα πολύ.

Σε μία άλλη μελέτη με 71.617 γυναίκες, ηλικίας 45-65 ετών, όσες κοιμόντουσαν κάτω από 5 ώρες κάθε βράδυ, είχαν 82% περισσότερες πιθανότητες να εκδηλώσουν στεφανιαία νόσο.

Και όσες κοιμόντουσαν πάνω από 9 ώρες, είχαν 57% περισσότερες πιθανότητες καρδιοπάθειας.

Επικίνδυνα όλα τα προβλήματα στον ύπνο

Άλλη μελέτη, που δημοσιεύθηκε το 2017, έδειξε ότι ο φτωχής ποιότητας ύπνος, ο σύντομος ύπνος, ο διακοπτόμενος ύπνος και η αϋπνία σχετίζονται με έως 70% μεγαλύτερο κίνδυνο καρδιοπάθειας.

Σχετίζονται επίσης με 45% μεγαλύτερο κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου.

Άλλες μελέτες έχουν δείξει πως όσοι παθαίνουν υπνική άπνοια (συχνές διακοπές της αναπνοής κατά τον ύπνο), έχουν αυξημένο κίνδυνο για:

* Κολπική μαρμαρυγή

* Αιφνίδιο καρδιακό θάνατο

* Υπέρταση

* Καρδιακή ανεπάρκεια

Πόσο ύπνο χρειαζόμαστε

Τα ευρήματα των μελετών συγκλίνουν ότι η καλύτερη διάρκεια ύπνου για την υγεία της καρδιάς είναι 7-8 ώρες κάθε βράδυ.

Δυστυχώς, όμως, μόνο ο ένας στους τρεις ενήλικες κοιμούνται όσο πρέπει.

Για να βελτιώσετε την ποιότητα του ύπνου σας να γυμνάζεστε συστηματικά, να αποφεύγετε τον μεσημβρινό ύπνο και να μην καταναλώνετε καφεΐνη από το απόγευμα και μετά.

Φροντίστε ακόμα να τηρείτε αυστηρό ωράριο ύπνου: να μπαίνετε για ύπνο την ίδια ώρα κάθε βράδυ και να ξυπνάτε την ίδια ώρα κάθε πρωί (και τα Σαββατοκύριακα).

Μην ξεχνάτε ακόμα να απενεργοποιείτε τις ψηφιακές συσκευές (συμπεριλαμβανομένου του κινητού τηλεφώνου) τουλάχιστον 1 ώρα πριν μπείτε για ύπνο.

Και βεβαιωθείτε ότι το δωμάτιό σας είναι δροσερό.

Αν, τέλος, αντιμετωπίζετε οποιαδήποτε διαταραχή ή δυσκολία στον ύπνο σας, συμβουλευθείτε τον γιατρό σας.

Πηγή: iatropedia.gr